Selen bidrager til immunforsvaret

Selen

Er et supergodt antioxidant, som med stor sandsynlighed er med til at forebygge kræft og hjerte- og kredsløbs lidelser. Det er et mineral og sporstof som bidrager til immunforsvarets normale funktion og medvirker ved afgiftninger af visse tungmetaller. Selen er også medvirkende til en velfungerende skjoldbruskkirtel og bidrager til vedligeholdelse af hår og negle.

Det findes i alle kroppens celler og bliver derfor også kaldt et sporstof.

 

Hvor findes det

Det findes i fisk, skaldyr, sojabønner og andre bønner, æg og kød, paranødder, nødder og mandler. Findes også i solsikkefrø og andre frø, fuldkornshvede og andre kornsorter. I brune ris, hvidløg og i små mængder i en lang række grønsager, krydderurter, mælk og svampe.

Hvem skal have selen

Specielt personer, som der får en ensidig kost er i fare for selemangel, særligt hvis de ikke spiser fisk.

Særligt skal gravide og ammende opmærksomme på at få nok med selen, da en stor del af det organiske selen går til barnet. Men også for fertiliteten, da mangle kan nedsætte evnen til forplantning hos både dyr og mennesker.

Men også folk med forhøjet blodtryk, folk med slidgigt i knæ, hjertesyge, folk med astma, allergi, rygere, alkoholikere og folk med åreforkalkning.

 

Kontakt en biopat/naturopath, hvis du er i tvilv om du er i selenmangel. Du kan læse mere om hvordan jeg som Biopat/Naturopat arbejder her eller kom og få en vitamintest se mere om det her