Anti-inflammatorisk kost – til at mindske inflammation i kroppen

Det lyder skræmmende!

Anti-inflammatorisk kost – Det lyder skræmmende og meget besværligt at spise. Men sådan er det ikke. Det er let og lige til, og rigtig godt for kroppen.

anti-inflammatorisk kost

Der er alt for mange danskere med et højt inflammation niveau i kroppen, hvilket kan være en tikkende bombe under sundheden hos den enkelte.

Hvad er inflammation

Inflammation er en betændelses lignende tilstand i kroppen. Inflammation er en naturlig reaktion på, at der er en skade eller en irritation i kroppen. Det kan fx hvis man skær sig i fingeren. Nu aktiveres immunforsvarets celler og strømmer til stedet hvor skaden er. Området bliver hævet, varmt og der opstår en ømhed og betændelse.

Immunforsvarets celler er dem, der får såret til at hele op. Samme reaktion sker i årerne, led og organer hvis der er en skade.

Skader i kroppen kan fx være åreforkalkning, sukkersyge, gigt og colitis. Men også bugfedt (fedt på maven) akne, træthed og tilbagevendende skader der er med til at lave inflammation i kroppen.

Stress, manglende nattesøvn, tobak og alkohol samt overvægt er også med til at øge inflammationen i kroppen sammen med højt indtag af simple kulhydrater fx sukker, fedtstoffer, mælkeprodukter, margarine, raffinerede omega 6 olier som fx solsikkeolie, vindruekerne olie. Olier som oftest er i de produkter der bruges i færdigretter og fast food.

Hvorfor anti-inflammatorisk kost

En anti-inflammatorisk kost vil derfor været at foretrække til at dæmpe de inflammationer der er opstået i kroppen. En anti-inflammatorisk kost kan også være med til at forebygge livsstilssygdomme fedme, overvægt, forhøjet blodtryk, rygerlunger, flere former for kræft, hjertekarsygdomme, åreforkalkning, type-2-diabetes.
Altså: To fluer med et smæk. Den anti-inflammatorisk kost er godt for dine tarme, din hjerne, hjertet og ikke mindst stofskiftet.

Ændre du til en anti-inflammatorisk kost kommer fordelene ikke med det samme. Det tager tid, men er det hele værd.  Nogle af de fordele du kan opleve, er  bl.a. at du kan opleve en bedre søvn, hvor du vågner og er veludhvilet, har mere energi, færre smerter, mindre ”usundt” fedt på maven, blodsukkeret bliver stabiliseret, hormonbalancen normaliseres, tænker klart, og er mere fokuseret.

Ikke nok med, at man har mere energi, men kosten kan være med til at styrker hjerne, forebygger hjertekarsygdomme, ledsmerter, hudproblemer, cancer og vægttab. Vægttabet sker hvis også portions størrelserne er blevet mindre.

Udover kosten er det også vigtigt at få motion. Det behøver ikke være hård motion, en halv times rask gåtur hvor pulsen kommer op er nok.

Hvad indgår så i anti-inflammatorisk kost

Grønsager gerne 600 gram og mere dagligt, store mængder af omega 3-fedtsyrer fra fisk, nødder og kerne. Det er vigtigt at undgå sukker, alkohol, dårligt fedt, og tobak.

Brug gerne mange af disse fødevarer

Ingefær –i maden eller drik en ingefær shot hverdag,
Gurkemeje – i maden, drik eller i juicer
Hvidløg – brug det i salater, dressinger, grønsagsretter m.v.
Mynte – er rigtig god for fordøjelsen, drik en te eller brug det i en smoothies.
Kål – effektivt mod inflammation, det er fiberrigt og meget gavnligt for fordøjelsen.  Kål kan bruges dampet, svitset, bagt, eller rå i fx coleslaw.

Omega 3 fedtsyre – hørfrø, hampfrø både som kerne og olier, fede fisk.

Monoumættede fedtsyrer – jomfruolivenolie, avocado, valnødder og mandler, brug det i salater, spis mandler og valnødder som snack.

Et bud på en del Anti-inflammatoriske madvarer

Fisk: Laks, sild, ørred, makrel, hellefisk, sardin
Korn/kerner: Quinoa, byg, rug, valnød, mandler
Grønsager/krydderier: Gurkemeje, Avocado, Rødløg, Basilikum, Rødbede,
Kål: Grønkål, Broccoli, Rosenkål, Hvidkål
Frugt: Solbær, Blåbær, Brombær
Olie: Olivenolie
Kød: Kylling, kalkun uden skind

Mit budskab med dette indlæg er, at du ved at spise anti-inflammatorisk, selv kan være med til at forbedre dit liv og mindske inflammation i kroppen.

Kontakt en Biopat/Naturopath ibm, der kan hjælpe med at finde den rette kost. Du kan læse mere om hvordan jeg som Biopat/Naturopat arbejder her.

Vil du vide mere om hvordan jeg kan hjælpe dig, så kontakt mig på tlf. 4088 6259 eller mail jette@straa.dk