Smid skoene – opnå en masse fordele

Gå barfodet og opnå mange fordele

fødder af sten

Af Jette Straagaard, biopat/naturopath ibm og zoneterapeut.

Vores fødder skal holde hele livet og skal holde til meget. I gennem livet tilbagelægger vores fødder i gennemsnit ca. 80.000 km svarende til
2 gangen rundt om jorden, hvorfor det er vigtigt at passe godt på dem.

En fod har 26 knogler, 33 led og mere end 100 muskler, sener og ledbånd. I fodsålen og tåspidserne findes et kæmpe netværk af blodårer og sener som er med til at holde foden sammen og støtte den.

Fodens knogler, led, sener og blodåre i foden, er med til dagligt at samarbejde og understøtte kroppen så den holder balancen og bevægeligheden. Opstår der et problem i foden, påvirkes kroppen andre steder fx hofter, ryg og knæ. Sagt med andre ord, så påvirker fødderne hele kroppen.

Ergo kan udfordringer i foden give problemer i knæ og hofter. Det kan fx være en slap svangbue eller hvis man er platfodet. Begge dele påvirker ankler, knæ- og hofteled, da foden roterer indad. Denne forkerte fodstilling gør, at brusken omkring knæet bliver overbelastet og på den måde påvirker muskler og senere så knæet trækkes i forkerte retninger.

En dårlig fod kan give belastninger i ryggen.  Belastningen i ryggen opstår ved at du måske går dårlige eller på en anden måde for at skåne foden. Den dårlige holdning bevæger sig til rygsøjlen via lænd og op i ryggen. Det kan på sigt give ødelagte discus (bruskskiver i rygsøjlen).

Udover de nævnte belastninger med knæ, hofter og ryg er der også mulighed for, at der kan opstå slidgigt i de forskellige led både i fod, knæ, hofter og ryggen, da led brusken bliver belastet forkert og slides skævt.

Foden er med sin konstruktion bygget til at være din tro følgesvend gennem hele livet og det er derfor vigtigt at passe rigtig godt på dem.

Hvad er vigtigt

Allerede fra barnsben har fodtøj en stor betydning. Barnets knogler i foden er ikke færdigudviklet ved fødslen. Det er først når barnet når  teenagerårene, at fo

små børne fødder

den er færdigudviklet. Det betyder, at barnets knogler er bløde og lette at deformere.

Vi går alle forskelligt, også børn, og det vil derfor være uhensigtsmæssigt at børn går med arver fodtøj. Fodtøjet skal passe til den person som skal gå med, både voksne og børn. Fodtøjet skal passe og være behageligt at have på.

Det kan være en kamp at overbevise børn om hvilket fodtøj der er bedst for dem. Tro mig, jeg har været der. Jeg er gået fra mange butikker med et skrigende barn, som ikke fik det hun ønskede sig. Jeg har diskuteret med mange ekspedienter om vigtigheden af fodtøjet helt fra start, og ofte har de rystet på hovedet ad mig, hvilket jeg har ignoreret. Det kan være frustrerende ikke at få hjælp fra ekspedienterne.

Vi kan ikke undgå ikke at have sko på. Det vil se mærkeligt ud, hvis vi går barfodet på arbejde. Måske ikke hvis vi alle gør det.

Når vi nu skal have sko på, skal vi tænke over hvad det er vi putter vores fødder i. Mange putter deres fødder i sko med høje hæle, sko med spidse snuder, tunge sko, smalle sko, sko med såler der ikke giver meget kontakt med jorden, sko fremstillet af kunststof, sko der ikke sidder fast og sko der ikke passer til foden m.v.

Hvad kan vi gøre

Vi skal smide skoene når vi kommer hjem. Vi skal stimulere foden så vi undgår skader og ikke mindst bevare et godt helbred.

Vi skal undgå, at lukke vores fødder inden mere end højest nødvendigt. Der findes mange forskellige skotyper i dag fx vandresko, sikkerhedssko, modesko, flade sko, høje sko og sportssko, gummistøvler og mange andre slags. Sportssko har i dag en god komfort og affjedring, som gør, at de er lækker at gå med. God affjedring, bløde såler m.v. gør vores fod- og benmuskler dovne, fysiske underudviklet og mere udsatte for skader. Så tænk dig om, når du vælger dit næste fodtøj.

Gå med bare fødder

Vi skal gå med bare fødder indendørs og udendørs på græsset og på jorden.

Går vi med bare fødder styrker vi fodens muskler, sener og led. Vi genopretter en stor del af fodens naturlige sundhed og udseende.

Start i dag, men overdriv ikke. Start i det små med at tage skoene af et par timer hver dag og efter et stykke tid øges tiden. Du skal ikke blive forskrækket over at du kan få ømme fødder og ben. Muskelømheden kan opleves gennem hele kroppen, fordi du ved at gå med bare fødder, aktivere muskler du ikke er vant til at bruge og ikke vidste du havde.

Hvilke fordele er der ved at gå med bare fødder

Der er et utal af fordele nemlig at du opnår en bedre søvn – afslappede fødder får resten af kroppen til at slappe af og du opnår en bedre søvn. Du vil oplever mindre stress – bare fødder giver automatisk en afslappethed og er med til at forbedre din holdning med færre lændesmerter.

Ved at gå med bare fødder, bliver du bedre til at sprede tæerne, får øget balance og smidighed, stærkere muskler og fødder og ikke mindst velformede fødder med lige tæer  og blød hud uden knyster, ligtorne, knuder og hård hud de forkerte steder.  Dit kredsløb bliver forbedre, ved de frie fødder aktiverer en del muskler i fødder og ben og dermed øger cirkulationen i kroppen.

bare fødder i græs

Flotte ben og øget fleksibilitet i benmuskler er bonus. Hvem vil ikke gerne have flotte ben.

De bare fødder giver mindre risiko for svampeinfektion – fordi du får luftet fødderne og til sidst og ikke mindst giver de bare fødder bedre livgivende energi fordi der er bedre kontakt med jordens Chi (livsenergi) som optages gennem fodsålerne.

Hvordan gør jeg

Plej din fødder rigtigt og få sunde fødder. Du Skal holde øje med huden på dine fødder. Er den tør, brug en fed creme, er det fugtig skal området mellem tæerne holdes rent og tørt for at undgå svamp, er den revnet skal du finde ud af hvorfor. Der kan være tale om en hudlidelse eller andet – opsøg læge. Det samme er gældende hvis fødderne skaller.

Hård hud beskytter mod tryk. Nogle mennesker her meget hård hud, men ikke al den hårde hud skal fjernes. Er der hård hud på ydersiden af fx lille tåen, skal du finde noget andet fodtøj, hvor der er ordentlig plads. Negle skal klippes lige over uden runde hjørne. OBS hvis tæerne ligger tæt op mod hinanden så skal negle rundes.

Er fødder trængte og ligger tæt på hinanden, er det vigtigt, at holde tørt og rent mellem tæerne og hold øje med evt. nedgroede negle. Nedgroede negle kan være arveligt men også være udefra kommende påvirkninger. Find ud af hvorfor og opsøg en fodterapeut.

Træn dine fødder så de bliver stærke. Køb gode sko der passer og ikke trykker. Ikke for korte, smalle og høje. Skoen skal sidde godt fast på foden.

Får du pludselig smerter eller ændrer fødderne form, opsøg læge.

Pas godt på dine fødder – de er din livsledsager hele livet